mungbonen

Vasten wordt over het algemeen afgeraden. De Kundalini Yoga beoefenening is al dusdanig heftig voor het fysieke systeem, dat niets eten slecht verdragen wordt. Er zijn echter veel diïten bekend in de Kundalini Yoga die je helpen je lichaam te ontgiften, krachtiger te worden of een rustigere zijnstoestand te verkrijgen.

Een van de belangrijkste diïten in de Kundalini Yoga kitcheree dieet. Kitcheree is een Indiaas gerecht dat vele variaties kent. Het is een mengsel van bonen en rijst. De Kundalini Yoga variant bestaat uit mungbonen, rijst en kruiden. Deze worden gemengd en lang gekookt. Tijdens het koken wordt er een mantra over het gerecht uitgezongen. Het idee daarbij is dat de vaste stof van het voedsel zich gemakkelijk laat beÔnvloeden door etherische energie in de matra. En het zingen van een mantra terwijl je je voedsel aan het bereiden bent is niet alleen een goede manier om zelf tot rust te komen, maar ook een uitstekende manier om je voedsel heilzamer voor je te maken. Je kunt bijvoorbeeld de mantra wahe guru, wahe guru, wahe guru, wahe jio zingen tijdens de bereiding. De CD waar een versie hiervan te beluisteren is vindt je hier.

Je kunt er voor kiezen om net als op het Europees yogafestival, 's ochtends een sinaasappel en een banaan te eten, en de tantrische soep die voornamelijk uit aardappelen, selderije en kruiden bestaat. Je kan er ook voor kiezen om alleen dit dieet te eten. Je eet dan driemaal per dag mungbonen. Je kan daar ook wat groentes bij koken, en wat salade bij eten. Wortelen en bietjes zijn de traditionele bijgerechten tijdens dit dieet omdat ze ontgiftend werken, vooral bietjes voor de lever. Het goede van het dieet is dat het je balanceert. Volgens de Indiase geneeskunst, de Ayurveda, heeft iedereen een verschillende balans (tri-dosha). Sommige mensen zijn vuriger types, en voor hen is het dus niet zo goed om al te veel vuur ligt eten te eten, zoals chilipepers et cetera. Anderen hebben veel van het luchtelement in hun constitutie. Voor hen is het raadzaam om niet te veel te eten van dingen die dat element versterken, zoals kikkererwten. En weer anderen hebben een meer aarde-achtige constitutie, en zij kunnen juist weer wel wat vurig eten gebruiken om ze op gang te brengen in de ochtend.

Het aardige van het kitcheree-dieet is dat het voor al deze mensen met al deze verschillende lichamelijke en mentale constituties balancerend werkt. Het maakt dus niet uit welk type bent: je zult altijd baat hebben bij het volgen van dit dieet. Je mag er zoveel van eten als je wil. En je zult merken dat je er ook van af valt. Rijst en bonen vormen samen een volledige proteÔne. Het is dan ook zeer voedzaam, en zeer verzadigend. Je kan er ook wat olijfolie overheen doen als je vet heel erg mist. Omdat het gerecht zeer smakelijk is, wordt het dieet over het algemeen goed volgehouden.

Zo maak je het klaar:

Week de mungbonen een nacht in ruim water, ze vullen zich dan met water waardoor ze makkelijker kapot gaan.
De volgende dag zet je ze op het vuur, opnieuw in ruim water, het oude water heb je ververst en de bonen afgespoeld.
Dan zet je het vuur aan, en na ongeveer 20 min doe je de rijst erbij. Het is nu zaak om te blijven roeren. Blijf constant roeren terwijl je een mantra zingt, vooral roeren over de bodem, want anders koekt het aan. Bovendien is het mengsel beter naarmate je meer in roert.

Uien, knoflook, gember zijn essentiïle ingrediïnten. Bak ze aan met wat kruiden, bijvoorbeeld koriander en komijn, en vroeg ze op het laatste moment aan het mengsel toe.
Als je een kilo mungbonen gebruikt, gebruik dan ook een kilo rijst. Door de rijst zal het mengsel behoorlijk opzwellen.
Wat je over hebt kun je in de diepvries bewaren in porties. Zo kun je in een keer voor een aantal dagen koken, en heb je een makkelijk dieet. Op het yogafestival wordt er ook nog een zogenaamde hete saus (hot sauce) aan toegevoegd. Maar als je geen hele heftige yogadiscipline hebt, is dat niet aan te raden. Het stimuleert je systeem enorm, en dat is alleen maar goed als je er daarna daadwerkelijk ook iets mee doet. Je kan dit dieet 40 dagen volhouden, zonder iets te missen. En het is goed om dit tenminste eenmaal per jaar te doen.

Eet smakelijk!

Contact

Voor vragen (& antwoorden) neem je contact op met Gurprakash.
+31 641011365
[email protected]
Burgemeester Tellegenstraat 144
1073 KG Amsterdam

Amrit Nam Sarovar Nederland

DE SCHOOL

Amrit Nam Sarovar Nederland is onderdeel van de internationale Kundalini Yoga-school Amrit Nam Sarovar met trainingen, workshops en speciale programma's in Europa, Rusland, Azië en Australië.